Friday, January 31, 2014

یکی دیگر از دلیل هایی که برای جواز و یا استحباب قمه زنی بیان شده مکاشفات یکی ا ز عارفان و اولیای be


زیارت bee معروف به ناحیه مقدسه که به فرازهایی از آن برای جواز قمه زنی استناد شده هر چند مشهور است ولی انتساب آن به امام زمان(ع) چندان روشن نیست. سید بن طاووس که این زیارت را در مصباح الزائر نقل کرده می گوید: زار بها المرتضی علامه مجلسی که متن زیارت را به نقل کتاب یاد شده آورده می نویسد: و الظاهر أن ه من تالیف السید المرتضی17 bee ظاهر این است که این زیارت از آن سید مرتضی است. روشن است . که در نفی و اثبات حکم شرعی نمی توان به چنین روایتی استناد کرد.
یکی bee از دلیل هایی که برای جواز قمه زنی بدان استناد شده روایاتی است که دلالت می کند امام حسن عسکری(ع) در عزای پدر بزرگوارشان لباس خود را از جلو و عقب پاره کردند.18 وقتی به امام در برابر این کار اعتراض شد به عمل حضرت موسی در عزای برادرش هارون استناد کردند و این عمل را جایز شمردند.19
2. پاره کردن لباس نمادی برای شد ت تأثر بوده است. همان گونه که لباس سیاه در عرف مردم لباس عزا به شمار می آید. افزون بر این در روایاتی از جمله روایت یاد شده آمده است که: پیراهن امام(ع) از جلو و پشت پاره بود یعنی امام پیش از آن که لباس را به تن کنند آن را پاره کرده بودند و این خود بیانگر آن است که این کار نماد عزا و ماتم بوده است.
در bee پاسخ باید گفت: درست است که بر اساس قرآن بزرگداشت شعائر الهی از وظایف همه مسلمانان است ولی شعائر به چه معناست چه چیزهایی جزو شعائر به شمار می آیند آیا قمه زنی و امثال آن رامی توان جزو شعائر دانست
شعائر جمع شعیره به معنای علامت و نشانه است. شعائر الهی به آموزه هایی گفته می شود که نمایشگر نشانه ها و مشخصه های روشن دین باشد مانند مراسم حج نماز جمعه نماز جماعت و اصل عزاداری برای امام حسین(ع) و اما قمه زنی و امثال آن که مشروعیت آن ثابت نشده است چگونه می تواند جزء شعایر تلقی شود !
یکی دیگر از دلیل هایی که برای جواز و یا استحباب قمه زنی بیان شده مکاشفات یکی ا ز عارفان و اولیای bee الهی است. از باب نمونه از آیت الله بهاء الدینی نقل شده که ایشان در یکی از ماه های محرم وقتی به اردبیل رفته بودند در شب عاشورا یک ساعت به اذان صبح برای تهجد بیدار می شوند وقتی که برای وضو گرفتن به حیاط خانه می روند می بینند که بین زمین و آسمان پر است از ملائکه و نیز ملائکه را می بینند که گروه گروه از آسمان به زمین آیند... ظهر عاشورا هنگامی که قمه زن ها قمه می زدند دیده بودند که همان ملائکه زیر بغل قمه زن هایی را که احساس ضعف می کنند گرفته اند.
4. التنزیه رساله ای است کوتاه که در سال 1346 ق. نگاشته شده است این رساله در باره پاک سازی مراسم عزاداری از بدعت ها است. این رساله چنان که شیخ آقا بزرگ تهرانی بدان اشاره کرده اند در پاسخ به کتابی به نام سیماء الصلحا ء فی اثبات جواز اقامة العزاء لسید الشهداء است. الذریعه ج 12 ص 292. سید محسن امین با نقل و نقد برخی از مطالب آن کتاب گفته است: اگر سخنان این نویسنده bee درست باشد شایسته بود که عالمان به این اعمال می پرداختند و با شمشیر به سر و روی خود می زدند تا مردم به آنان اقتدا کنند حال آن که هیچ گاه عالمان چنین نکردند و بدان فرمان ندادند. و برخی از عوام این امور را در عصر حاضر ایجاد کردند..
6. مهدی بامداد شرح حال رجال ایران ج 4 ص 138 زوار عبدالله مستوفی شرح حال زندگانی من ج 1 ص 276 زوار. و یا به احتمالی در روزگار صفویه و به دست قزلباشان به وجود آمده است.هفته نامه صبح صادق 228 دو شنبه 9 بهمن 1385 ش ص 10. در جزوه دست پنهان نیز از قول استاد شهید مرتضی مطهری نقل شده که قمه زنی از ارتدوکس های قفقاز به شیعه سرایت کرده است.
10. شیخ عباس قمی منتهی الامال ج 1 ص 493 جاویدان. منتخب طریحی کتابی است که با هدف گریه و ندبه بر امام حسین نوشته شده و مطالب نادرست آن فراوان است. شماری از عالمان برخی از مطالب غیر معتبر و مسامحات آن را یاد آوری کرده اند. ر.ک: لوء لوء و مرجان ص 183 - 184. شیخ آقا بزرگ تهرانی با معرفی نسخه های آن معتقد است که در این کتاب تصرفاتی شده است. الذریعه ج 22 ص 420. در کتاب نور العین نیز مطالب ضعیف فراوان یافت می شود تا جایی که محقق بزرگوار قاضی طباطبایی می گوید: از کتب بسیار ضعیف و غیر قابل اعتماد و پر از جعلیات و نقلیات قص ه سرایان است. تحقیق درباره اول اربعین حضرت سید الشهداء ص 60 و 640.
   
سفرپیامبر(ص) به معراج .......... جمعه 11 بهمن 1392 ردخون شیعه برچهره وهابیت/2.......... جمعه 11 بهمن 1392 رد خون شیعه بر چهره وهابیت.......... جمعه 11 بهمن 1392 مهدوی ت و موانع فراروی/2.......... پنجشنبه 10 بهمن 1392 مهدوی ت و موانع فراروی/1.......... پنجشنبه 10 بهمن 1392 (بررسی تاریخی حنفا وآیین حنیف در دوران جاهلیت قبل ازاسلام) /3.......... پنجشنبه 10 بهمن 1392 (بررسی تاریخی حنفا وآیین حنیف در دوران جاهلیت قبل ازاسلام) /2.......... پنجشنبه 10 بهمن 1392 (بررسی تاریخی حنفا وآیین حنیف در دوران جاهلیت قبل ازاسلام) /1.......... چهارشنبه 9 بهمن 1392 شرط تحقق وعده های الهی.......... سه شنبه 8 بهمن 1392 سلاطین بی تاج و تخت یهود و بحران های نوظهور جهانی.......... سه شنبه 8 بهمن 1392 متن سخنران امام در بهشت زهراء.......... دوشنبه 7 بهمن 1392 شخضیتها ی شاهنامه/3.......... bee دوشنبه 7 بهمن 1392 شخصیتهای شاهنامه/2.......... دوشنبه 7 بهمن 1392 شخصیتهای شاهنامه.......... دوشنبه 7 بهمن 1392 دهه فجر از دیدگاه مقام معظم رهبری.......... یکشنبه 6 بهمن 1392 همه پستها
آرشیو بهمن 1392 دی 1392 آذر 1392 آبان 1392 مهر 1392 شهریور 1392 مرداد 1392 تیر 1392 خرداد 1392 اردیبهشت 1392 فروردین 1392 اسفند 1391 همه آرشیوها لینکستان پرتال امام خمینی(ره) دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری ولایت فقیه وجکومت اسلامی مرکز اسناد انقلاب اسلامی علامه سی

No comments:

Post a Comment